Werk aan de kruising Overtoomsesluis, deel 1

Op 11 juni ging het GVB aan de slag met de vervanging van de rails en het onderbed op de kruising Overtoomsesluis, een klus van wel 12 weken dag en, soms, nacht. Grappig genoeg had ik kort daarvoor in de GVB-werkplaats die ik met een vriend bezocht in het kader van de open dag van de bouw daar de nieuwe rails klaar zien liggen, reusachtige werkstukken van wel 10 bij 10 meter, met kruisingen en wissels er in gemonteerd. Ik was helaas niet alert genoeg om daar foto’s van te nemen.

Van de fabriek komen de losse railstaven, met het profiel er al in, met een lengte van een meter of tien die in de werkplaats met dwarslatten tot stukken rail gevormd te worden. Met een grote machine worden heel indrukwekkend de bochten er in gebogen. Het wisselmechaniek dat er in wordt gezet, bevat een verwarmingselement om eventuele sneeuw weg te smelten en een afvoergootje voor het smeltwater wat ter plekke weer moet aansluiten op een putje met verbinding naar het riool.

Voordat ik verzand in technische details waar ik niet genoeg van kan krijgen, maar u helaas vast wel, is het tijd voor foto’s.



Ik kan me herinneren dat vroeger (gast-)arbeiders met zo’n drilboor in handen stonden te zwoegen om het beton tussen en onder de rails los trillen, wat nu met een zware sloophamer door een kraanmachinist wordt gedaan.

Op de foto hieronder, van de kruising richting Amstelveenseweg, zien liefhebbers dat die auto links op een derde spoor staat. Via de wissel in de verte werd de tram over dat spoor naar de brug geleid, die als je naar de foto kijkt rechts (!) achter je ligt. Spoor 2 en 3 moesten elkaar dus kruisen. Dat derde spoor is bij deze renovatie weggewerkt ( zie latere foto).



Als gevolg van de afsluiting richting Surinameplein moest onze Jan Pieter Heyestraat het verkeer van de Overtoom naar de Kinkerstraat leiden, wat een hoop drukte gaf zoals te zien op de volgende twee op hetzelfde moment genomen foto’s.







Na een periode dat de tram niet over de Overtoom reed omdat de oude rails er uit gezaagd werden en de nieuwe er in getild en vast gelast, zag ik op het stuk Amstelveenseweg met op de foto hierboven links de kruising en rechts de Amstelveenseweg, wissel 12 die wisselt voor rechtsaf naar de Overtoom en een linksaf voor de brug richting Surinameplein, waarmee het eerder genoemde derde spoor weggewerkt is. Op de laatste dag van het werk, ik spring dus even weken vooruit, kon ik nog de volgende foto van dezelfde wissel laten nemen.