Woonboten 3

Bij het kijken naar de woonboten in het Jacob van Lennepkanaal blijf ik me verbazen. Ik merk op dat op het stuk tussen de Jan Pieter Heyestraat en de Pieter Langendijkstraat er maar aan een kant van de kade, onze stadsdorpkant, woonboten liggen. En verderop richting de Kostverlorenkade rijgen de woonboten zich weer aaneen aan beide kades. Het zal wel gemeentelijk beleid zijn, maar wat is dan de achtergrond van dit beleid?

Ook vroeg ik me af hoe het zit aan het Jacob van Lennepkanaal buiten ons Stadsdorp, dus meer het centrum van de stad in. Het eerste stuk vanaf de Jan Pieter Heyestraat tot aan de Nicolaas Beetsstraat, dat wist ik wel zeker dat daar geen woonboten liggen, wel allemaal bootjes meende ik te weten. En dan verder de stad in? Zo vaak ben ik langs de kade gefietst tot de Bilderdijkkade en toch ging ik twijfelen hoe het daar zit met boten. Zo leidt dit stukjes schrijven ook mij tot beter kijken.

Om het schrijven niet te onderbreken, koos ik voor een moderne oplossing van mijn vragen, ik keek op Google Maps in zeer ruime vergroting en in satellietstand. Inderdaad tot de Nicolaas Beets alleen maar bootjes en over het hele stuk langs het Wilhelmina Gasthuisterrein weer woonboten, alleen aan de Kinkerstraatzijde. Nog weer verderop richting stad tot aan de Nassaukade aan beide zijden van het water veel woonboten.

En als er geen woonboten liggen, dan zie je bootjes aangemeerd. Net als fietsen op het land overal geparkeerd staan, zie je op het water overal bootjes aan de kades aangelegd.

 

Hieronder loop ik van de Jan Pieter Heyestraat naar de Kostverlorenkade.

Woonboot met trapje, huisnummer, lichtkoepel en Boeddha, vlak bij de Jan Pieter Heyestraat

Dit keer neem ik als thema de toegang tot de woonboot en neem gelijk mee wat mij nog meer opvalt. Hierboven zie je dat je op een woonboot dicht bij de brug met de Jan Pieter Heyestraat waar het wegdek al omhoog neigt richting brug, je met een trapje moet afdalen. Ik dacht woonboten altijd een adres hadden als “Jacob van Lennepkade tegenover (huisnummer)”. Dat zou hier in de dichtbebouwde stad inderdaad niet zo handig zijn. De woonboten hebben een eigen nummer.

Aan het water is de kade ingericht voor parkeren, ook waar je ook de ingang voor je boot moet hebben. Hierboven is van die toegang met behulp van een houten boog wat aardigs gemaakt. De scooters voor de deur is minder, maar ze blokkeren wel effectief de parkeerplaats, je krijgt geen vreemde auto te zien als je naar buiten stapt.

De gemeente heeft, zie hieronder, ook stroken gereserveerd voor fietsparkeren. Gaat dat op aanvraag door de bewoners? Ze hebben er gelijk aardige plantenbakken neergezet.


In een stad als Amsterdam is overal gebrek aan ruimte. Alle functies zitten dicht op elkaar. Als je hier (zie boven) met je boodschappen naar binnen wilt, dan moet je je langs auto, paaltje en houten kist wurmen. De parkeerplaats was niet gereserveerd voor de bewoners! En die kist met slot erop? Ik heb geen idee wat het is.

Ook bij de woonboot hieronder lijkt het me slingeren om binnen (of buiten) te komen als de parkeerplaats wel bezet is.

 


De woonboot hierboven heeft geen last van autoparkeren. Twee potentiële parkeerplaatsen zijn in gebruik voor plantentonnen, een tafel en een fietsrekje. Voor de zekerheid meld ik dat ik dit mooi gebruik van de openbare ruimte vind. Voor mij mag de auto nog veel verder teruggedrongen worden en kunnen op vrijgekomen autoparkeerplekken fietsenrekken neergezet worden, maar dat is een ander verhaal. Toch ben ik wel benieuwd hoe dat weer in gemeentelijke regels gevangen is, wel of geen autoparkeerplaatsen voor je woonboot. In ieder geval zijn er met witte stenen geen strepen gelegd die elders parkeervakken markeren.

Hieronder zie je hoe je ook de drukte op de kade kan negeren, je draait het de rug toe. Alleen de raampjes van de wc en de badkamer breken een verder blinde muur.


Woonboten met een groen dak, bij de brug met de Pieter Langendijkstraat, en rechtsachter boot met een bijzonder dak.

Bij de boot hierboven zie hoe diep die kan liggen bij een hoge kade vlak bij een brug. Eigenlijk wilde ik laten zien hoe deze twee woonboten een groen dak hebben. En kan ik terug komen op een kwestie die ik in woonboten 2 opwierp. Ik vroeg wat er voor bijzonders te zien was op een foto die ik vanaf de overkant nam. Hier zie je het als je rechts achter kijkt, een woonboot niet met een plat- maar met een puntdak. De neiging om van een woonboot steeds meer een landwoningachtige structuur te maken, zie je in extreme mate als je langs de Schinkel naar het Amsterdamse Bos fietst en dan de Sluisjes overgaat. Daar liggen veel prachtige woonboten in alle soorten en maten.

De toegang tot de boot hieronder trof mij als de mooiste. Met groen in mooie bakken, ruim opgezet en de gebruikte straatsteen heeft een eigen kleur.



09

010

 

 

 

 

De bruine boot hierboven trok mijn aandacht met de aardige patrijsachtige ramen. En ziet u het puntdak van de boot aan de overkant?

Hieronder zijn we al weer bijna bij de Kostverlorenkade. De toegang tot de woonboot is aardig gedaan maar het lijkt me wel weer krap om je huisdeur te bereiken.

 

011

 

 

Gijs Kalsbeek