Verkeersregelslogica?

Overgang van de Jan Pieter Heyestraat naar de Kinkerstraat

Lopen die voetgangers nou over het fietspad? Nee, ik weet dat het een stoep is en het fietspad van de Jan Pieter Heye ligt ervoor en van de Kinker dwars erachter. Die fietssymbolen op de dieprode tegels ken ik alleen als ze op een fietspad liggen. Hier zijn ze recent in het voetpad gelegd, zag ik toen ik erlangs liep. Wat is de logica? Daar heb ik op gepuzzeld terwijl ik foto’s nam. Pas toen ik terugkwam om betere foto’s te nemen meende ik dat ik misschien de logica kon snappen.

Je moet als fietser over die grijze band iets omhoog en over zo’n zelfde band weer omlaag om op het fietspad van de Kinkerstraat uit te komen. Het is dus een drempel waar je over heen gaat en dus een uitrit meende ik te weten en moet je voorrang geven – als fietser aan de voetgangers in dit geval. Meestal tref je zo’n constructie voor kruisende auto’s die fietsers die op een iets hoger gelegen fietspad rijden voorrang moeten geven. Thuis bleek die voorrangsregel voor een uitrit bij mijn vrouw onbekend te zijn. Aan mezelf twijfelend deed ik een korte zoektocht op internet. Ja die voorrangsregel geldt, maar wat een uitrit is, blijkt nauwelijks gedefinieerd. In praktijk werkt dat meestal op een intuïtieve manier goed, weet ik als fietser en die enkele keer dat ik automobilist ben. Als voetganger sta je in Amsterdam onder aan de ladder van verkeersdeelnemers en word je van de sokken gereden door de rest van het verkeer. Die stenen met fietspadsymbool zullen het voor de voetgangers niet veiliger maken als fietser zo het idee krijgen dat ze zich nog steeds op een fietspad bevinden.

Voor het autoverkeer zijn er geen symbolen in de te kruisen stoep geplaatst.

Welke logica had ik nou ontdekt? Omdat het trottoir (bijna) fietsrood is zou je als fietser kunnen denken dat je al op het fietspad bent en bijvoorbeeld onterecht al rechtsaf slaan terwijl je je nog op het voetpad bevindt – een verleiding die automobilisten gezien het ontbreken van aan hen aangepaste tegels blijkbaar niet kennen. Die fietstegels moeten de fietsers dan stimuleren om nog iets verder recht door te rijden tot ze de stoep over zijn. Of ben ik nu erg wild aan het speculeren?

Ik geef mijn logica graag gewonnen voor een betere.

Gijs Kalsbeek