Kinkerstraat-3

Tramrail met links en rechts sleuven

Met die sleuven op de foto heb weer iets nieuws geleerd over het trambedrijf. Met veel geraas had ik een machine langzaam over een rail zien rijden. Die bleek die sleuven te hebben gefreesd. Er achter reed weer een veegwagentje om het rode teergruis op te vegen. Verderop zag ik nog de volgende werkzaamheden.

Met vloeibare bitumen worden de sleuven gevuld

De bitumen wordt nog een keer met steengruis aangevuld en verhit

Het was een oefening in goed kijken en dan nadenken om te snappen wat er gebeurde – de lezer weet dat dat een kolfje naar mijn hand is. De logica achter deze werkzaamheden meende ik ook te kunnen snappen. De rails “werken” - ze trillen als de tram er over heen rijdt en in de zomerse hitte zetten ze uit - en daardoor kan het starre asfalt dat er om heen ligt beschadigen. De flexibele bitumen kan die “werking” opvangen. Opeens zie ik overal in de stad waar ik een trambaan oversteek die donkere stroken langs de rails liggen.

De trams gingen per 6 maart weer rijden; er stond, werd me meermaals gnuivend verteld door werklui, een stevige boete voor de aannemer als dat niet zou lukken. Maar zoals u zelf gezien zult hebben, zijn de werkzaamheden aan beide zijden van de trambaan nog lang niet klaar. Half juni zou de Kinkerstraat af moeten zijn. Voor die tijd valt er nog veel te beleven, als je er oog voor hebt.

Gijs Kalsbeek