Uit De Westkrant: Het netwerk van tram- en buslijnen gaat volledig op de schop bij de ingebruikname van de Noord-Zuidlijn in de zomer van 2018. 

Het netwerk van tram- en buslijnen gaat volledig op de schop bij de ingebruikname van de Noord-Zuidlijn in de zomer van 2018. De helft van alle tram- en buslijnen krijgt een ander lijnnummer of deels een andere route. De Vervoerregio Amsterdam heeft de plannen van het GVB goedgekeurd.

De goedkeuring betekent ook dat tramlijn 14 in West definitief wordt geschrapt, ondanks protesten van reizigers. Het GVB stelt dat tram 13 en 7 als alternatief zullen dienen voor lijn 14, en vaker gaan rijden. Ook verdwijnt zoals aangekondigd lijn 7 door een omlegging uit de Witte de Withstraat en de Jan Evertsenstraat.

De historische ingrepen zijn het gevolg van de opening van de Noord-Zuidlijn op 22 juli 2018. Het GVB stelt dat passagiers dankzij de nieuwe metrolijn gemiddeld sneller zullen reizen, maar vaker moeten overstappen. Bestaande lijnen krijgt dus een ander nummer of deels een andere route. Ook komen er andere kleuren bij het GVB-netwerk.

Lijn 12 rijdt volgend jaar niet langer meer van- en naar Sloterdijk. De tramlijn gaat dan van het Amstelstation naar het Centraal Station, en laat West links liggen. Vanuit Sloterdijk komt er een nieuwe tramlijn 19, die in de richting van Diemen gaat rijden. In West gebeurt dit via dezelfde route als de huidige lijn 12.

Een kaart van het nieuwe GVB-netwerk is hier te downloaden