Plezierindebuurt.nl wil graag bijdragen aan een betere verbinding tussen mensen en een fijn leven in je eigen buurt.
Dat wordt gemakkelijk als plezier de aanleiding is voor ontmoeting tussen mensen dichtbij. Om elkaar beter te leren kennen waardoor als er wat is, je gemakkelijk naar elkaar toe kunt. Samen iets ondernemen en delen.

Iets voor elkaar willen betekenen en bijvoorbeeld uit vrije wil je naasten helpen is niet altijd een keuze. Wanneer je omgeving, je naasten en je buren je in je waarde laat en je zo nodig ondersteunt, kan het jou en anderen goed doen. Dat geldt natuurlijk voor iedereen die vrijwillig een ander helpt en daarmee aan het levensgeluk van een ander.

Vraag en aanbod organiseren een buurt
Voor alle initiatiefnemers die wij ontmoet hebben staat het onbaatzuchtig bij elkaar brengen van mensen in de buurt door collectieve en persoonlijke activiteiten en ontmoetingen te organiseren centraal. De invulling hiervan verschilt van elkaar precies zoals ook de buurten en hun bewoners verschillen.

Ontmoetingen maken de kans op  ‘echte verbindingen’ tussen buurtbewoners groter en hoe meer variatie in de activiteiten hoe groter de kans. Om een ander te helpen is het van belang dat je weet wat er nodig is. Wanneer mensen elkaar niet of zelden ontmoeten of bij ontmoetingen hier niet over spreken of niet durven te vragen wordt de behoefte naar het organiseren van vraag en aanbod groter.

Er zijn inmiddels Stadsdorpen die hierin een actieve rol vervullen door het samenbrengen van vraag en aanbod op zich te nemen. Bijvoorbeeld door het op buurt niveau georganiseerd verzamelen, vastleggen en onderhouden van persoonlijke gegevens en behoeftes bijvoorbeeld aangaande zorg en welzijn. Het lidmaatschap is dan de sleutel naar informatie over services en diensten.

Punten van aandacht
Vergelijkbaar met iedere vrijwillige organisatie zien wij uitdagingen voor alle Stadsdorp en andere vrijwillige nabuurschap initiatieven:

  • Het realiseren van de vrijwillige participatie. Niet alleen dat er buurtbewoners komen naar bijeenkomsten, maar zelf ook actief participeren, initiatieven nemen en deelnemen aan het organiseren zelf.
  • Het beheer van de kosten van de organisatie, de werving van middelen, waaraan en hoe deze effectief besteed worden
  • De verantwoording over het zorgvuldig beheer mensgegevens:
    • Deze zijn klein wanneer het alleen contact gegevens voor de eigen organisatie betreft, bijvoorbeeld voor het attenderen en uitnodigen van bewoners of leden.
    • Deze worden groter wanneer het ook vraag en aanbod van bijvoorbeeld individuele zorg en welzijnbehoeftes, interesses of aanbod van buurtgenoten betreft. Het beheer van gegevens die leiden naar vaste kosten en nieuwe protocollen. Ervaring leert dat de onderlinge relatie geleidelijk formaliseert, nieuwe drempels opwerpen en mensen –onbedoeld- uitsluiten.
  • Steeds meer vrijwillige buurt organisaties’ worden ‘prooi’ van derden die belang hebben bij het in contact komen met de bewoners. De informele zorg wordt gestaag een competitieve markt met zorgprofessionals die hun doelen hebben gezet op het 'binnenhalen' van zorgvragers en vrijwilligers teneinde als organisatie te blijven bestaan en groeien.

De informele ontmoeting niet ondergeschikt maken aan de formele relatie.
Voor reguliere (betaalde) organisaties is het al een bijzondere uitdaging om zowel de formele als informele relatie met medewerkers, klanten en andere relaties te beheersen. Protocollen en richtlijnen zijn ingericht naar rol, functie en relatie. Voor vrijwillige organisaties is dat niet anders wanneer het formele processen op zich neemt. De praktijk leert dat al snel de formele processen de overhand krijgen en mensen zich moeilijker herkennen in de betekenis van de organisatie.

Om deze redenen adviseert plezierindebuurt.nl deelnemers om bij de invulling van haar communicatie en relatie doelstellingen een duidelijk onderscheid te maken tussen:

  1. een voor iedereen drempelloze manier om kennis te maken en deel te nemen aan ontmoetingen en activiteiten
  2. de formele relatie, lidmaatschap en mogelijk verdere relatie- en informatiebeheer processen

Deze zienswijze ligt aan de basis van de werking, samenstelling van functies en ondersteuning van het platform plezierindebuurt.nl. Deze richt zich volledig op de praktische en gemakkelijke online communicatie ten behoeve van de invulling van  de informele relatie ontwikkeling tussen mensen in de buurt, zonder dat er onbedoeld formele processen leidend worden.

  • Bijzonder aan iedere site is dat een identiteit of profiel geen sleutel meer voor deelname is. Bezoekers en deelnemers hoeven geen profiel of anderszins persoonlijke gegevens te geven. De buurtbeheerder houdt zelf volledig de regie over het beheer, de inhoud en context.
  • Een unieke vinding en na jaren van experimenteel toepassen inmiddels een instrument waarmee invulling gegeven wordt aan verbinding tussen mensen op informele en vooral inhoudelijke en wederkerige basis.
  • Het systeem is met jongeren en senioren ontwikkeld en is mede daardoor erg eenvoudig geworden. Je hoeft geen technische kennis of vaardigheden te hebben.
  • In 2012 is de eerste grootschalige toepassing hiervan erkend door de Verenigde Naties als een voorbeeld ontwikkeling van coöperatief samenwerken in de toekomst.
  • Aan deelnemende buurten worden geen vergoeding gevraagd of verplichting opgelegd. Indien nodig krijg je hulp van een ervaren helpdesk. Niet alleen over het gebruik van functies, maar ook bij het realiseren van de communicatie doelstellingen.

Samen leren we over de ontwikkeling van meer binding en vertrouwen tussen mensen die met elkaar samenleven in de buurt.